Hamilelik Psikoloji

HAMİLELİK PSİKOLOJİSİ

Yayınlanan 26 Ekim 2015

Hamilelik süreci kadını hem fizyolojik hem de psikolojik açıdan etkileyen bir süreçtir. Çünkü kadın yaşam boyu sürdüreceği annelik misyonunu üstlenecektir. Bu süreç sadece kadını değil, eşi de etkilemektedir. Hamile kadın, eşinden ve çevresindeki insanlardan daha hassas bir dönem yaşadığı için daha fazla ilgi ve özen bekler. Olumlu olumsuz tüm duygular kaygılardan uzak ve iyi hissedilen hamilelik sürecinde normaldir. Ancak yoğun kaygı ve korkular ‘Hamilelik Depresyonu’ olarak tanımlanan bir sorunu ortaya çıkarabilmektedir.

Hamilelik Depresyonu

 Hamilelikte ortaya çıkan hormonal değişimlerle birlikte anne adaylarının  bir kısmında kaygı ve korkuların eşlik ettiği duygu durum değişiklikleri görülebilir. Gebelik öncesinde ve sonrasında yaşanan rahatsızlıklar, eşle ilgili problemler, stres ve önceden depresyon geçmişi olan kişilerde depresyon belirtileri görülebilmektedir.. Bu belirtiler;

– Sürekli üzüntü hali
– Dikkatini toplayamama
– Çok az veya çok uzun süre uyuma
– Normalde hoşlanılan aktivitelerden artık zevk almama
– Umutsuzluk, intihar ve ölüm gibi düşüncelere kapılma
– Anksiyete, aşırı sinirlilik
– Suçluluk veya değersizlik hissi
–  Yeme alışkanlıklarında değişiklik
– Sosyalleşmekten kaçınmak
– Unutkanlık
– Sürekli ve aniden ağlama atakları
– Cinsel isteksizlik

– İyi bir anne olup olamayacağı kaygıları ile kilo problemleri( eskisi gibi çekici olamayacağım düşünceleri)

Hamilelik depresyonu özen gösterilmesi ve tedavi gerektiren bir durumdur. Aksi takdirde ailede yaşanan sıkıntılara, eşle olan iletişime ve özellikle çocukla olan bağın sağlıklı kurulamamasına neden olabilir. Ayrıca hamileyken yaşanılan stres bebeğe kalıcı zararlar verebilir. Stresli hamilelik sonucu doğan bebeklerde diğer bebeklere göre dikkat eksikliği hiperaktivite ve diğer davranış bozukluklarına yatkınlık daha fazla görülmektedir. Bu gibi durumları farkettiğinizde psikolojik destek ve terapi almak üzere mutlaka uzmana başvurmalısınız.

Peki hamilelikte stresi azaltmak için neler yapılabilir?

  • Eşin desteğini almak, açık iletişimde olmak

  • Hamilelik süreciyle ilgili bilgi sahibi olmak

  • Düzenli egzersiz yapmaya ve beslenmeye dikkat etmek( diyetisyene başvurabilirsiniz)

  • Uyku düzeninizi ayarlamak

  • Endişe verici düşünceleriniz için profesyonel yardım almaya açık olmak

  • En önemlisi bir canlıya hayat verecek olmanın keyfini yaşamaya odaklanmak

Uzman Psikolog Damla ALKOÇ

Tags:ağlama, az yemek yeme, cinsel isteksizlik, çok uyumak, damla alkoç, depresyon, fazla yemek yeme, gebelik, Hamilelik, hastalık, psikolog, psikolog damla alkoç, psikoloji, sağlık, sağlıklı yaşam, stress, umutsuzluk, unutkanlık, üzüntü

TurkeySaudi Arabia